Verandering laten slagen - BJ Fogg

Dit is een samenvatting van BJ Fogg's Design for lasting change, in het Nederlands. Dit kleine boekje bevat informatie over hoe je het beste een verandering in jezelf kunt bewerkstelligen op een manier dat het blijvend werkt. Het is online te lezen en van zichzelf al klein, dus je kunt hem ook gewoon op zijn site lezen. Maar ik vond het handig voor mezelf om een samenvatting te hebben en heb hem dan ook maar hier geplaats.

Er zijn twee manieren om blijvende verandering voor elkaar te krijgen:

Baby stapjes/baby steps (en je succesvol voelen)

Dit is het doen van kleine acties. De kracht hiervan is dat ze makkelijk te beginnen (en af te maken) zijn. Wanneer mensen zich hierin succesvol voelen (!) en ze blijven dit doen, dan komen er grote resultaten.
Er zijn twee soorten baby stapjes, welke het beste werkt hangt van de situatie af en moet je zelf uitzoeken. Soms kan het allebei:

Tiny version Zelfde gedrag als het doel, maar dan veel kleiner. Bijvoorbeeld twee minuten lopen de komende vijf dagen, wanneer je naar 30 wil; of één tand flossen.
Starter step De eerste stap van je doel zetten. Bijvoorbeeld de prijzen opzoeken van een sportschool (als je doel daar sporten is). Dit leidt vaak tot meer doen dan alleen de eerste stap.

Je omgeving veranderen

Zodat goed gedrag makkelijker is, of verkeerd gedrag moeilijker. Het gaat daarbij om de volgende dingen:

De dingen om je heen Wanneer iets niet in huis is, doe je er niets mee.
De mensen om je heen Met andere mensen om je heen, of ze zich anders laten gedragen, ga jij ook meer zo doen. Sportieve mensen moedigen aan om zelf te sporten bijvoorbeeld.
Waar we op letten Het voorbeeld dat BJ Fogg gaf, was een app die je op een vliegveld direct naar de gezonde eetgelegenheden wijst.

Er is ook overlap: wanneer mensen baby stappen nemen, veranderen ze ook vaak hun omgeving. En mensen die baby stappen nemen, gaan vaak ook over tot het maken van grote stappen (bijvoorbeeld hun omgeving veranderen).