Stress en eustress

Bij het woord stress wordt vaak alleen gedacht aan de negatieve variant. Maar stress helpt je ook in alledaagse dingen. Een schrikreactie waarbij je in een reflex gevaar afwent is een voorbeeld hiervan. Daarnaast kan het je ook stimuleren tot hogere prestaties.

Deze positieve vorm van stress wordt eustress genoemd, naar het Griekse eu, wat goed betekent (denk aan euforie). Je kunt het ook positieve stress of gezonde spanning noemen. Voorbeelden hiervan zijn snel adequaat handelen in noodsituaties, snel en goed gefocust denken tijdens een sollicitatiegesprek of even harder doorwerken om een deadline te halen.
Niet alleen ongezonde, maar ook gezonde stress vraagt meer van je lichaam dan het normaal gewend is. Hierdoor heeft het ook bij eustress een herstelperiode nodig. Wanneer het herstel te kort duurt, bouwt de stress zich steeds op en kunnen er klachten optreden. Dan gaat het dus over in negatieve stress. Dit zal vooral gebeuren wanneer de stressperiode te lang is, te vaak voorkomt of te heftig is.

Bij eustress wordt er adrenaline aangemaakt waardoor de stress ook een lekker gevoel kan geven. Het nadeel hiervan is dat het verslavend kan zijn. Workaholics kunnen hier bijvoorbeeld last van hebben. Zorg dus altijd voor een goede rust na een stressperiode. Te veel stress kan leiden tot overspannenheid en zelfs depressie.
Je prestatievermogen gaat niet almaar omhoog door het toe laten nemen van de stress. Er is een punt waarop meer stress deze juist laat afnemen. Het handigst is om over het algemeen geen stress te ervaren, maar op korte piekmomenten deze te accepteren. Uiteraard verschilt het per persoon hoeveel stress bepaalde situaties opleveren. Spiegel jezelf dus niet aan anderen maar luister naar je eigen lichaam.