Rust in je hoofd

Vaak last van allemaal gedachten die door je hoofd malen? Hiermee bedoel ik niet zozeer piekeren over negatieve dingen in je leven, maar meer een stroom van gedachten die concentreren moeilijk maakt. Doe er wat aan!

Niet alleen je concentratie gaat ervan omlaag, het kost ook energie. Als je merkt dat het je te veel energie kost, dan moet je er wat aan doen. Dit werkt dan ook ontstressend. Daarnaast kun je je hersenen dan efficiënter gebruiken voor echt belangrijke dingen.

Conversaties

Ik zelf merk dat ik vaak conversaties in mijn hoofd 'acteer'. Dat wil zeggen, ik beeld me in dat ik met iemand aan het praten ben. Dit kan een gesprek zijn dat ik eerder heb gevoerd en waarbij ik nu bedenk hoe ik dat anders had moeten doen. Maar het kan ook een gesprek dat ik (mogelijk) nog moet voeren zijn, of zelfs één dat waarschijnlijk nooit zal plaatsvinden. Blijkbaar vind ik het interessant om in mijn hoofd te kijken hoe zo'n gesprek zich voltrekt.
Maar over het algemeen is het volledig onzinnig om een dergelijk gesprek in mijn hoofd te voeren. Niet alleen kan ik nooit de werkelijkheid nabootsen, maar ook de ongestructureerdheid waarmee het gaat maakt het zinloos. Als ik een belangrijk gesprek moet voorbereiden, kan ik beter met pen en papier wat punten gaan uitwerken, dan in mijn hoofd herhaaldelijk het gesprek te simuleren.

Brainchatter

In mijn eerdere artikel Verschil linker en rechter hersenhelft schreef ik al dat hersenonderzoeker Jill Bolte Taylor dit brainchatter noemt. Ze beschrijft dit als het (denkbeeldige) stemmetje, dat je herinnert aan dingen en je zegt dat je een individu bent. Dit wordt door je linker hersenhelft aangestuurd. Maar soms wordt dit te veel en moet je ruimte maken voor je rechter hersenhelft, die te maken heeft met zintuiglijke waarnemingen en alles wat nu gebeurt.

De oplossing

Gelukkig is er wat aan te doen. In de eerste plaats moet je jezelf aanleren zulke momenten te herkennen. Dit leer je vanzelf door er alert op te zijn. In het begin zul je merken dat je pas na lang malen erachter komt dat je niet zinvol aan het denken bent. Maar hoe vaker je het je realiseert, hoe eerder dit in het vervolg gaat gebeuren. Het stopzetten, wanneer je een dergelijk moment herkend, kan op verscheidene manieren: