De maakbaarheid van het geluk

Het boek 'De maakbaarheid van het geluk' is al een tijdje uit, maar ik heb er voorheen niet de tijd voor genomen om het helemaal uit te lezen. Mijn conclusie: eindelijk een boek over duurzaam gelukkiger worden dat wetenschappelijk is onderbouwd en waarmee je zelf aan de slag kunt.

De schrijfster van het boek (in het Engels 'The how of happiness'), Sonja Lyubomirsky, doet al vele jaren onderzoek naar geluk. Tevens is ze professor in de psychologie. En dat maakt dit boek anders dan de vele andere zelfhulpboeken in de boekhandel. Dit boek is wetenschappelijk onderbouwd en door een expert geschreven. Gelukkig kan ze ook nog eens goed schrijven, waardoor de informatie erg toegankelijk is.

Dit boek is voor iedereen dit gelukkiger wil worden in het leven en daar actief mee aan de slag wil.

Het boek bestaat uit drie delen: Daarnaast is er een naschrift over depressie en hoe hier overheen te komen, alsmede uiteraard een sectie met bronvermeldingen.

Hieronder wordt elk deel van het boek kort behandeld.

Deel één: Hoe word je echt en blijvend gelukkig?

Voordat het boek begint met uitleggen hoe je gelukkiger kunt worden, staat het stil bij de vraag of dit eigenlijk wel kan. Is gelukkig zijn aangeboren, of kun je je eigen geluksniveau beïnvloeden? Uiteraard blijkt het tweede waar te zijn (al hebben je genen er ook mee te maken, zie ook voorgaande link).

Vervolgens wordt weergegeven wat volgens onderzoek mensen gelukkig(er) maakt en welke dingen niet. Veel dingen waarvan mensen denken dat ze gelukkiger worden blijken niets bij te dragen, of de effecten zijn van korte duur. Aangezien dit boek langdurig (duurzaam) geluk behandelt, wordt er niet echt ingegaan op de korte geluksbrengers. Denk hierbij aan iets kopen dat je, als je bij de kassa wegloopt, even gelukkig maakt, maar een week later niks meer doet voor je geluk.

In het tweede deel van het boek worden de oefeningen besproken die je kunt doen om gelukkiger te worden. Voordat dit hoofdstuk begint zijn er eerst twee tests. De eerste bepaalt je huidige geluksniveau en het tweede bij welke geluksactiviteiten je waarschijnlijk het meest baat hebt. Erg handig dus.

Deel twee: Geluksactiviteiten

Voor deel twee van het boek raad ik aan om niet alle geluksactiviteiten achter elkaar te lezen, maar je in eerste instantie te beperken tot degene die nuttig voor je bleken uit de hiervoor beschreven test. Het risico dat je het boek anders neerlegt en niet meer oppakt is anders namelijk groot. Veel activiteiten achter elkaar lezen en er weinig of niets mee doen is namelijk vrij saai.

Als je je beperkt tot jouw activiteiten is het echter wel interessant. De oefeningen zijn over het algemeen eenvoudig uit te voeren. Denk hierbij aan dankbaarheid tonen, hoe om te gaan met stress en zorgen voor je lichaam. Voor elke activiteit wordt uitgelegd waarom het een positief effect heeft op je geluk.

De geluksactiviteiten zijn eigenlijk de reden waarom dit boek mensen gelukkiger zal maken. In deel drie van het boek wordt ingegaan op hoe je de activiteiten kunt volhouden.

Deel drie: De geheimen van duurzaam geluk

Omdat de activiteiten houdbaar geluk moeten opleveren, wordt in deel drie ingegaan hoe je dat het beste kunt aanpakken. Deze informatie is erg bruikbaar en begrijpelijk uitgelegd.
Er wordt ook ingegaan op hoe om te gaan met een 'terugval'. Maar wat dit deel vooral probeert te doen, is je leren hoe je een gewoonte kunt maken van gelukkiger zijn. En dat zou mensen die met dit boek aan de slag gaan weleens kunnen lukken.