Heldhaftig inschatten

Een collega van mij, die een fanatieke sporter is, liet mij iets interessants weten over sporters. Sporters blijken namelijk slecht te kunnen bepalen, wanneer ze in normale en wanneer ze in minder vorm zijn.
Hoe komt dit? En geldt dit ook voor de andere aspecten in het leven, zoals studeren en werken?

Sporters

Na afloop van een sportwedstrijd kun je aangeven hoe goed je je prestatie vond. Als je een goede wedstrijd hebt gespeeld, dan zeg je dat je goed in vorm was en anders was je uit vorm. Wat blijkt, is dat veel sporters denken dat ze onder hun niveau hebben gespeeld, terwijl ze eigenlijk voor hun doen gemiddeld (oftewel normaal) hebben gespeeld. Bij sporten is het namelijk zo, dat je je spiegelt naar je beste prestaties.
Als je bijvoorbeeld bij tennissen in je topwedstrijd vrijwel alles juist sloeg, dan denk je dat dit je gemiddelde vorm is. En dat je dit elke wedstrijd moet kunnen, anders was je blijkbaar niet in vorm. Maar wat hier eigenlijk aan de hand is, is dat je deze topwedstrijd boven je norm speelde.

Ook buiten de sport?

In hoeverre geldt dit ook in ons leven naast de sport? Het gebeurt vaak dat je bij een deadline inschat, dat alle werkzaamheden net zullen lukken. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van een document. Je weet dat je het kan als je je best doet, want je hebt dergelijke prestaties eerder geleverd. Maar vaak genoeg blijkt, dat je toch wat werk moet 'afraffelen' om die deadline alsnog te halen. Wat is hier aan de hand? Misschien wel hetzelfde als wat de bovengenoemde sporters verkeerd doen. Je schat je zelf in, door naar jezelf te kijken in topvorm. En als je die vorm niet blijkt te hebben, dan klopt je inschatting dus niet.

Juist leren inschatten

Je kunt niet altijd in topvorm zijn, daarom is het ook je top in plaats van je gemiddelde. En je kunt je topvorm meestal niet afdwingen. Plan daarom niet in dat je in topvorm zult presteren.

Zolang je nog niet op gevoel een juiste inschatting kunt maken, kun je bijvoorbeeld het volgende proberen: Na dit vaker gedaan te hebben, krijg je meer gevoel voor het inschatten en zal dit beter de waarheid benaderen.

Mocht je onder druk vaak beter dan gemiddeld presteren, kijk dan naar je inschatting voor een goede dag en ga daar iets onder zitten. Hoeveel eronder zul je beter kunnen inschatten, zodra je dit vaker hebt gedaan.