Hedonistische acceptatie

Het aanpassen aan omstandigheden is een eigenschap die mensen erg kan helpen. Deze gewenning, hedonistische acceptatie genoemd, is erg nuttig bij minder leuke ontwikkelingen. Onprettige dingen, zoals een handicap of ziekte krijgen, kunnen daardoor weer dragelijk worden. Maar hoe zit dat bij goede omstandigheden?

In een eerder artikel 'Niet krijgen wat je wilt', haalde ik deze vorm van gewenning al aan. Hier werd aangetoond dat het niet behalen van je doelen niet zo slecht is als je jezelf inbeeld. Een reden daarvoor was hedonistische acceptatie. Je past je aan aan de uitkomst.

Maar we willen ons eigenlijk niet aanpassen aan de leuke omstandigheden. Daar willen we blijvend geluk van voelen. Door hedonistische acceptatie is dit helaas niet zo. We raken ook gewend aan de goede dingen. Loterijwinnaars bijvoorbeeld, schijnen na een paar maanden, of een jaar, niet gelukkiger te zijn dan voorheen. Niet omdat ze al hun rijkdom al hebben uitgegeven, maar omdat ze eraan gewend zijn geraakt.

Nou is het volledig voorkomen van hedonistische acceptatie voor de positieve omstandigheden lastig, maar er is een manier om het toch tegen te werken. En die manier is heel eenvoudig. Namelijk, af en toe stilstaan bij je geluk. Eens in de zoveel tijd nadenken over waar je dankbaar voor bent in het leven zal je helpen het niet altijd voor gewoon aan te nemen.
Het klinkt simpel en misschien wat flauw, maar je helpt je hersenen weer de positieve dingen te zien. En dat maakt je gelukkiger.

Als je hier actief mee aan de slag wilt gaan, kun je per week, per twee maanden, of iets ertussen, een lijstje maken met de dingen die in die tijd goed gingen of waar je dankbaar voor bent. Doe het echter niet te vaak, want dan gaat het je tegenstaan en heeft het geen effect. Eens per week, op een rustig moment, is een goed begin. Daarna pas je de tijd die tussen twee lijstjes zit aan, aan hoe deze oefening het best voor jou werkt.