Happier door Tal Ben-Shahar

Het boek Happier is geschreven door Tal Ben-Shahar, voormalig positieve psychologie docent aan de Harvard universiteit. Zijn colleges waren erg populair onder de studenten, waarschijnlijk omdat ze toepasbaar waren in het leven van de studenten zelf. Het boek beschrijft eigenlijk de basis van deze colleges, op een toegankelijke manier.

Het 200 pagina's tellende Happier is opgedeeld in drie delen. Het eerste deel beschrijft wat geluk is en waarom het belangrijk is. Het tweede behandelt het praktisch toepassen van geluk in je eigen leven. Het derde bevat korte hoofdstukken met tips voor een gelukkiger leven. Door het hele boek zijn er oefeningen en dingen om over na te denken, welke kunnen helpen bij een gelukkiger leven.
Op het moment van schrijven is er geen Nederlandse vertaling beschikbaar. (Update: die kwam er later wel, maar die is niet meer leverbaar.)

Overigens is dit uiteraard geen zelfhulpboek gebaseerd op slechts de intuïtie of ervaring van de schrijver, maar gaat de schrijver af op de resultaten uit jaren onderzoek uit de positieve psychologie hoek. Niet verrassend, aangezien dat het vakgebied van de schrijver is.

Deel 1: wat is geluk (what is happiness)?

Tal Ben-Shahar deelt mensen op in vier groepen. Iemand behoort tot een groep als hij de meeste tijd in die categorie valt: Je positioneren in de laatste categorie is uiteraard het prettigst.

Als je een bepaalde activiteit uitvoert, brengt het het meest gelukt als het zowel plezier brengt als betekenisvol is voor je. Een doel hebben kan derhalve zeker geluk brengen. Niet omdat het halen ervan geluk brengt, dat is namelijk meestal kortstondig, maar omdat het je activiteiten er naar toe werkend betekenis geeft. Let er hierbij wel op dat het een doel is dat je zelf wilt nastreven, in plaats van een opgelegd doel waar je niks om geeft.

De schrijver benadrukt ook dat je rekening moet houden met kwantiteit en kwaliteit. Een bepaalde activiteit (tijd met je gezin doorbrengen, je lievelingsgerecht eten etc.) kan namelijk wel heel plezierig zijn, maar je wilt het niet altijd. Houd er rekening mee dat je genoeg afwisselt.

Deze en andere zaken uit het boek weten we vaak wel, maar toch richten we ons leven vaak anders in. Het boek probeert dit te doorbreken.

Deel 2: geluk toegepast (happiness applied)

In het tweede deel van het boek wordt onder andere Flow besproken. Onder andere wordt ingegaan op het belang dat het werk (of de studie) dat je doet je doorgaans op een juist niveau uitdaagt, niet teveel en niet te weinig. Hierdoor heb je meer flow ervaringen, welke erg prettig zijn.

Daarnaast wordt er ingegaan op de verhouding tussen betekenis, plezier en vaardigheden (meaning, pleasure and strengths) in je werk. Bepaalde dingen geven je namelijk betekenis, sommige brengen je plezier en andere passen goed bij je vaardigheden. Als je zorgt dat de dingen die je doet zoveel mogelijk in elk van deze categorieën voorkomen, dan ben je het gelukkigst.

Het tweede deel sluit af met het onderwerp relaties, zowel liefdesrelaties als andere relaties. Er komt onder andere aan bod dat er onder sommigen de misvatting is dat de juiste partner te vinden is. Een goede relatie wordt echter niet gevonden en is en blijft vanaf dan goed, maar wordt opgebouwd.

Deel 3: geluksmeditaties (meditations on happiness)

Het laatste deel bestaat uit enkele korte hoofdstukken. Deze behandelen onderwerpen als egoïsme en andere helpen, het gebruik van vrije tijd (na werk aan de slag met een hobby in plaats van alleen uitrusten achter de TV en daarna slapen tot de volgende werkdag) en 'wat houdt jou tegen om gelukkiger te zijn?'

Tenslotte wordt er nog ingegaan op tijd voor prettige (en belangrijke) dingen vinden. Meer en meer mensen hebben een erg druk leven. Dit gaat ten koste van geluk. Tal Ben-Shahar's raadt daarom aan: simplificeer je leven.

Dit boek is een aanrader voor iedereen die wil weten hoe hij of zij een betekenisvol en gelukkig(er) leven kan leiden.